attribution=setup_tool page_id="1929378090723498" theme_color="#ff5ca1" logged_in_greeting="Krásný den! Kdybyste chtěli pomoci s výběrem, tak mi napište. Vaše Petra Vipeta" logged_out_greeting="Krásný den! Kdybyste chtěli pomoci s výběrem, tak mi napište. Vaše Petra Vipeta">

čtvrtek 27. září 2018

Připravte se na handmade trhy jako profesionál - 1.díl: Stanovte si své PROČ

Věnujete se naplno nějaké handmade činnosti a vyrábíte hlavně pro rodinu, kamarády a známé? Výrobky se líbí a všichni vám je chválí? A vás to moc baví a chcete tuhle zábavu posunout dál? Tak to po nějakém čase zákonitě přijde. Začnete prodávat i mimo tento okruh. Buď přirozeně známým známých, anebo se vydáte na vaše první handmade trhy. Jenže jak na to? Vyzkoušela jsem to na vlastní kůži a v tomto sedmidílném seriálu se s vámi o získané know-how podělím.

Díl 1. -  Stanovte si své PROČ


Handmade trhy jsem vždy ráda navštěvovala. Líbí se mi osobité výrobky, kde každý kus je originál, a navíc je prodává sám tvůrce. Občas se člověk dozví i příběh výrobku. A to má své kouzlo. Po roce tvoření "do šuplíčku" a přehlcení rodiny mými papírovými výrobky, jsem to taky chtěla zažít. Tentokrát z druhé strany. 

Mým hlavním PROČ byla zpětná vazba zákazníků. Sice své výrobky vystavuji i online a mám nasazené Google Analytics, ale to prostě není ono. Nejlépe a nejrychleji zjistím, kdo je můj cílový zákazník tak, že si s ním osobně popovídám. Spoustu lidí se samo rozpovídá a dá vám tak cenné informace o tom, co je trápí, a vy jim pak můžete pomoci jejich problém vyřešit. A hlavně mi přijde, že k handmade výrobkům prostě ten osobní kontakt patří.
 
A tou nejzásadnější věcí bylo, že jsem chtěla zjistit, jestli mám své výrobky vyrábět jinak, nebo o jaké další zboží by byl případně zájem. Chtěla jsem aplikovat v praxi tzv. princip "malých sázek". Něco vytvořím, a i když to není ještě stoprocentně dokonalé, požaduji na to zpětnou vazbu. V mém případě jsem si otestovala, jaký typ zboží se líbí nejvíce a co mi v nabídce chybí úplně. Víc o principu se můžete dočíst v knize Tak dobří, že vás nepřehlédnou od Cala Newporta.


Od myšlenky k uskutečnění uběhlo spoustu času. Musela jsem překonat počáteční obavy a seznámit se s úředním šimlem. Co všechno jsem ze zákona povinna splnit? Na jaký typ trhů mám jít? A jak se tam vlastně vůbec dostanu? Koho mám kontaktovat? Co za výrobky vzít s sebou? Vzít jen něco nebo všechno? Jak to zboží mám proboha nacenit? A co když si po tom všem nikdo nic nekoupí?

Obavy jsou na místě a pomohou nám připravit se na nepříjemné situace. Ale nenechte se strachem ochromit! Já jsem se po nějaké době přestala těmito černými myšlenkami zabývat a čekala na ten správný moment. Touha po zodpovězení mého PROČ byla silným hnacím motorem k překonání nepříjemných překážek. Během čekání jsem si zjišťovala co a jak, a pak to přišlo. Objevila jsem pro mě zajímavý Střelnický handmade market v Táboře a co víc, ještě měli místo pro prodejce! A pak už to šlo ráz na ráz a za tři týdny jsem prodávala offline a naživo

Stanovte si vaše PROČ a :
 - zjistěte svoji cílovou skupinu, o které jste možná nevěděli.
 - popovídejte si se zákazníky, osobní kontakt k trhům patří
 - získejte rychlou zpětnou vazbu na své výrobky.
 - využijte princip malých sázek ve svůj prospěch.
 - počáteční obavy pomohou s přípravou.
 - strachy nakonec dejte stranou > najděte si silnou motivaci.

A jaké je vaše PROČ? Jste ve fázi uvažování o prodeji na handmade trzích, nebo už se dali věci do pohybu?

Příště se můžete těšit na:

Díl 2. - Jak získat místo na trhu
Díl 3. - Přípravy aneb "těžko na cvičišti, lehko na bojišti"
Díl 4. - Checklist - co ještě vzít s sebou?
Díl 5. - Zrádná cenotvorba
Díl 6. - Povídejte si a pozorujte okolí
Díl 7. - Trhy jsou za vámi, ale tím to nekončí