Věnujete se naplno
nějaké handmade činnosti a vyrábíte hlavně pro rodinu, kamarády a známé?
Výrobky se líbí a všichni vám je chválí? A vás to moc baví a chcete tuhle
zábavu posunout dál? Tak to po nějakém čase zákonitě přijde. Začnete prodávat i
mimo tento okruh. Buď přirozeně známým známých, anebo se vydáte na vaše první
handmade trhy. Jenže jak na to? Vyzkoušela jsem to na vlastní kůži a v tomto
sedmidílném seriálu se s vámi o získané know-how podělím.
Díl 1. - Stanovte si své PROČ
Handmade trhy jsem
vždy ráda navštěvovala. Líbí se mi osobité výrobky, kde každý kus je originál,
a navíc je prodává sám tvůrce. Občas se člověk dozví i příběh výrobku. A to má
své kouzlo. Po roce tvoření "do šuplíčku" a přehlcení rodiny mými papírovými
výrobky, jsem to taky chtěla zažít. Tentokrát z druhé strany.
Mým
hlavním PROČ byla zpětná vazba zákazníků. Sice své výrobky vystavuji i online a mám nasazené Google Analytics, ale to prostě není ono. Nejlépe a
nejrychleji zjistím, kdo je můj cílový zákazník tak, že si s ním osobně
popovídám. Spoustu lidí se samo rozpovídá a dá vám tak cenné informace o tom,
co je trápí, a vy jim pak můžete pomoci jejich problém vyřešit. A hlavně mi
přijde, že k handmade výrobkům prostě ten osobní kontakt patří.
A tou nejzásadnější
věcí bylo, že jsem chtěla zjistit, jestli mám své výrobky vyrábět jinak, nebo o
jaké další zboží by byl případně zájem. Chtěla jsem aplikovat v praxi tzv.
princip "malých sázek". Něco vytvořím, a i když to není ještě stoprocentně
dokonalé, požaduji na to zpětnou vazbu. V mém případě jsem si otestovala, jaký
typ zboží se líbí nejvíce a co mi v nabídce chybí úplně. Víc o principu se
můžete dočíst v knize Tak dobří, že vás nepřehlédnou od Cala Newporta.
Od myšlenky k
uskutečnění uběhlo spoustu času. Musela jsem překonat počáteční obavy a
seznámit se s úředním šimlem. Co všechno jsem ze zákona povinna splnit? Na jaký
typ trhů mám jít? A jak se tam vlastně vůbec dostanu? Koho mám kontaktovat? Co
za výrobky vzít s sebou? Vzít jen něco nebo všechno? Jak to zboží mám proboha
nacenit? A co když si po tom všem nikdo nic nekoupí?
Obavy jsou na místě
a pomohou nám připravit se na nepříjemné situace. Ale nenechte se strachem
ochromit! Já jsem se po nějaké době přestala těmito černými myšlenkami zabývat
a čekala na ten správný moment. Touha po zodpovězení mého PROČ byla silným
hnacím motorem k překonání nepříjemných překážek. Během čekání jsem si
zjišťovala co a jak, a pak to přišlo. Objevila jsem pro mě zajímavý Střelnický
handmade market v Táboře a co víc, ještě měli místo pro prodejce! A pak už to
šlo ráz na ráz a za tři týdny jsem prodávala offline a naživo.
Stanovte si vaše PROČ a :
- zjistěte svoji cílovou skupinu, o které jste možná nevěděli.
- popovídejte si se zákazníky, osobní kontakt k trhům patří
- získejte rychlou zpětnou vazbu na své výrobky.
- využijte princip malých sázek ve svůj prospěch.
- počáteční obavy pomohou s přípravou.
- strachy nakonec dejte stranou > najděte si silnou motivaci.
A jaké je vaše PROČ? Jste ve fázi uvažování o prodeji na handmade trzích, nebo už se dali věci do pohybu?
- zjistěte svoji cílovou skupinu, o které jste možná nevěděli.
- popovídejte si se zákazníky, osobní kontakt k trhům patří
- získejte rychlou zpětnou vazbu na své výrobky.
- využijte princip malých sázek ve svůj prospěch.
- počáteční obavy pomohou s přípravou.
- strachy nakonec dejte stranou > najděte si silnou motivaci.
A jaké je vaše PROČ? Jste ve fázi uvažování o prodeji na handmade trzích, nebo už se dali věci do pohybu?
Příště se můžete
těšit na:
Díl 2. - Jak získat
místo na trhu
Díl 3. - Přípravy
aneb "těžko na cvičišti, lehko na bojišti"
Díl 4. - Checklist -
co ještě vzít s sebou?
Díl 5. - Zrádná
cenotvorba
Díl 6. - Povídejte
si a pozorujte okolí
Díl 7. - Trhy jsou
za vámi, ale tím to nekončí