attribution=setup_tool page_id="1929378090723498" theme_color="#ff5ca1" logged_in_greeting="Krásný den! Kdybyste chtěli pomoci s výběrem, tak mi napište. Vaše Petra Vipeta" logged_out_greeting="Krásný den! Kdybyste chtěli pomoci s výběrem, tak mi napište. Vaše Petra Vipeta">

čtvrtek 7. června 2018

RECYKLACE | CARDMAKING| Přání z ručního papíru


Zkoušeli jste si někdy vyrobit ruční papír? Já naposledy někdy při papírovém tvoření na základce v rámci výtvarky. Je to poměrně zdlouhavá činnost, na konci které vás ale čeká něžný výrobek z papíru. Spíš než krásné papíry s vylisovanými květy se mi tenkrát povedly tlusté podtácky. Ale na ten pocit z tvorby ručního papíru a pozorování procesu vzniku nikdy nezapomenu. Proto když jsme se vydali na dovolenou do Jeseníků, nemohli jsme vynechat papírnu ve Velkých Losinách.


Velkolosínská papírna je nejstarší papírenská manufaktura ve střední Evropě, kde se ruční papír stále ještě vyrábí! Nejkritičtějším momentem v celé výrobě té papírové krásy z bavlny a lnu je vylévání a vyrovnávání tekuté papírové hmoty na drátěných sítech. Než se z nich stanou skuteční mistři, učí se vylévači tuhle zdánlivě jednoduchou činnost několik let. A mistrů je prý nedostatek.


Ruční papír je archivální kvality a používá se ve výtvarném umění, restaurátorství nebo také k reprezentačním účelům. Třeba absolventi Masarykovy univerzity mají diplomy natištěné právě na velkolosinském ručním papíru s typickým vodoznakem žerotínského lva.

Zdroj obrázku tady.

A to bych nebyla já, kdybych si alespoň něco papírového nekoupila. Na prodejně měli mimo jiné přáníčkovou sadu - barvené ruční papíry, různé výřezy z papíru, stužky a sušené květiny. Nádhera! A tak jsem vytvořila několik přání. Některá už jsem darovala a tyhle jsou ještě k mání tady.

První přání je modro-oranžové. Tuhle kombinaci mám moc ráda. Je svěží a neokoukaná. Sušené květy k ručnímu papíru dokonale sedí. Květy jsou hodně křehké a při hrubší manipulaci se drolí, a tak jsem je zafixovala lakem ve spreji.

Druhé přání je meruňkové se středovou kompozicí. Ruční papír je méně tvárný než klasický vysokogramážní papír a má hrubší strukturu, ale pracuje se s ním moc dobře.

Pokud budete mít cestu, určitě se v muzeu ručního papíru a následně pak na prodejně zastavte. A pro ty, kdo cestu mít nebudou, ale rádi by si ruční papír pořídili, mám dobrou zprávu, papír si můžete objednat na e-shopu tady. A mají i tištěné grafiky tady. Jedna mi doma taky visí.